Om att blogga

Inlägget nedan är skrivet i samarbete med Henrik Brändén, vetenskapsskribent som bloggar om modern biologi på www.henrikbranden.se/blogg. En mer omfattande och bra guide om vad bloggande är och hur du bloggar hittar du hos Magnihasa.

Bloggens och bloggandets roll

Man kan blogga av väldigt många anledningar: För att hålla kontakt med en grupp nära och kära utspridda i andra städer, för att tala om för sina vänner vad man håller på med, för att dela med sig sina briljanta analyser och idéer till resten av världen (fast om man har den inställningen når de oftast bara en liten skara redan frälsta …). En blogg kan vara en del i en skapande process där bloggpersonligheten och andra deltagare är litterära figurer, bloggen kan användas för att löpande publicera poesi och prosafragment. Men bloggen är framför allt ett oerhört effektivt medium för att föra ett prövande samtal, om allt från politiska ideologier över aktuella problem och existentiella frågor till matlagning och mode.

I ett avseende är en blogg något mycket enklare än en hemsida: Den är en löpande ström textbitar, som i grunden sorteras i tidsordning. Den som kommer till förstasidan på en blogg kommer först till dess senaste inlägg, även om detta är mycket mindre viktigt och intressant än ett inlägg som skrevs i förra veckan. Men i en rad andra avseenden är bloggen mycket mer avancerad än en hemsida. Och många av dessa avseenden är just det som gör bloggen så lämpad för det prövande samtalet:

  • När man skriver ett blogginlägg länkar man ofta till källan för olika påståenden, och till vad andra bloggare skrivit om samma sak. Både sådana som tycker likadant som en själv, och sådana man argumenterar emot. På det sättet kan läsaren hela tiden kolla ens påståenden, citat och referat av ens meningsmotståndare/ diskussionspartners. Därigenom är en välgjord blogg mycket genomskinligare och trovärdigare än en tryckt artikel i en tidning.
  • När man länkar till en annan blogg (eller en nyhet på till exempel SVD eller Aftonbladet) kan webbsidan som tar emot länken automatiskt känna av detta. På de flesta bloggar och många nyhetssidor markeras det automatiskt för läsaren att en blogg länkat till den artikel man just nu läser. Så att läsaren kan läsa reaktionerna på det blogginlägg man läser, och se vad de består i.
  • Därtill lämnar i stort sett alla bloggar möjlighet för läsaren att kommentera det inlägg man just läst. Ibland kan det leda till att andra läsare kommenterar kommentarerna, och de flesta bloggare går ofta in och svarar på sina läsares kommentarer.

Jämför detta med en tidnings debattsida. I allra bästa fall kan en artikel där leda till en eller två repliker innan debattredaktören tycker det är dags för andra frågor att få plats.

Dessutom kan vem som helst börja blogga.

Men eftersom vi är många i denna värld som tycker oss ha saker att berätta, och vi alla har ett begränsat antal timmar till att läsa vad alla andra skriver, leder det till att det för varje blogg med många besökare finns ett mycket stort antal bloggar med få.

Bloggarna med många besökare kan grovt räknat delas in i två kategorier (1) De som startats av någon som likt Carl Bildt och Alexander Bard redan är kända, drar förstagångsbesökare genom sitt kändisskap, och håller dem kvar genom att skriva intressant och läsvärt. (2) De som startas av en helt eller relativt okänd person, men som uppmärksammats av andra bloggare, och uppskattats för sina bidrag till det samtal som pågår i den så kallade bloggosfären. I bägge fallen måste man skriva bra om intressanta saker för att behålla sina besökare. Men gör man det går det naturligtvis snabbare att locka till sig besökarna om man har ett kändisskap att utgå från.

Bloggens innehåll och form

Att blogga handlar inte bara om att skriva. Utöver själva skrivandet måste man också vara duktig på själva bloggandet, för att ens blogg ska bli en viktig del av det samtal som pågår i bloggosfären, och inte bara ska ligga oläst och olänkad. Att vara duktig på att blogga handlar om att tänka på såväl innehåll, form som strategi för hur man länkar och kopplar in sig i olika samtalsämnen.

Fokuserad: En viktig punkt är att din blogg ska ha ett tydligt fokus. De flesta människor som besöker din heminredningsblogg gör det för att de tycker dina idéer om heminredning är spännande. De kan möjligen acceptera enstaka meddelanden om en söt ny kattunge i huset eller att du snart ska ha barn. I vart fall när sådan information förklarar vad det där gråspräckliga knytet på den nya soffa du visar i bloggen egentligen är, eller varför du plötsligt börjat skriva inlägg efter inlägg om specialdesignade spjälsängar. De besökare som kommer till din blogg är inte speciellt intresserade av ditt privatliv (undantaget, naturligtvis, om privatlivet är själva temat för din blogg och du regelbundet bjuder på smaskiga förtroenden.) Du måste helt enkelt reda ut för dig själv om du driver bloggen för att dela med dig av matrecept och restaurangtips, agitera för en socialistisk världsordning, kritiskt granska genteknik och växtförädlingsföretag eller testa och diskutera dina nya litterära idéer. Visst är alla vi människor mångfacetterade, men vi är det alla på olika sätt, och en blogg som blandar tre facetter av din personlighet intresserar mycket färre läsare än en blogg som fokuserar på en. Vill man blogga om många olika saker är det bättre att starta flera olika bloggar. I vart fall om man vill vara med och tävla om många läsare.

Tydlig: Ett faktum man kan beklaga är att erfarenheten också visar att bloggar har lättare att fånga intresse ifall de tar ett tydligt, nästan extremt ställningstagande i diskussionerna. Det är i och för sig inte så egendomligt. Det finns mer spänst och dramatik i ett krav på att justitieministern ska avgå än i ett konstaterande att hon kanske inte uttryckte sig riktigt lyckligt.

Lyhörd: Tydlighet utesluter dock inte lyhördhet och respekt för dem som tycker annorlunda. Man ska därför vara noga med att återge sina diskussionspartners argument, och bemöta dessa med sina egna. Motivet för detta är inte bara normal hövlighet och anständighet. Bara på detta sätt kan debatten förvandlas från en pajkastning till ett givande samtal, som både du och din meningsmotståndare lämnar en aning klokare än ni var när ni gick in i det. Bara genom att lyssna på motsidans synpunkter lär man sig förstå hur de tänker, och när man sedan funderar vidare om varför man inte själv håller med lär man sig mer om sina egna värderingar, åsikter och analyser. Och om du på din blogg involverat läsaren i en diskussion som han kommer ur klokare än han var när han gick in är chansen stor att han kommer tillbaka till dig! Denna lyhördhet visar du både i ditt tonläge då du skriver, genom att länka till de klokaste av dem som har andra åsikter än du själv, och genom att vara rättvis och generös då du citerar och refererar dem.

Koncis: Som alltid då man skriver ska man gå rakt på sak och undvika onödiga utvikningar. Låt ett inlägg handla om en sak. Säg och berätta bara det som behövs för att förklara denna sak. Har du flera olika saker att skriva om, gör flera inlägg. (Annat än om de olika sakerna förstärker varandra och pekar mot en gemensam slutsats. Fast då är det ju denna slutsats inlägget handlar om, och de olika delarna är bara olika byggstenar till den historien.)

Välstrukturerade inlägg: Den som skriver ett inlägg i en diskussionsblogg möter samma problem som alla andra som vill övertyga: Att väcka läsarens uppmärksamhet, behålla denna artikeln igenom, ställa läsaren sympatisk till sin person och slutligen vinna läsarens känslor. Här kan man ha nytta av retorikens standardmetod för disposition. Kortfattat så handlar det om att först väcka intresse och skapa trovärdighet, innan man påstår något och argumenterar för det. I avslutningen bör man inte bara sammanfatta utan helst också vädja till läsarens känslor i ett försök att få denne att agera eller i alla fall reagera.
Att strukturera ett inlägg på detta sätt garanterar inte att någon enda blir övertygad. Men det ökar chansen. Och ännu mer ökar chansen att inlägget blir läst ända till slutet.

Multimedia: Bloggverktygen gör det lätt att klistra in bilder, ljudslingor och youtubeklipp i din text. Använd dessa möjligheter så länge det du klistrar in tillför något till det du skriver. Illustrerar bilden en viktig aspekt av ditt inlägg? Är den något som det är skönt att vila ögonen på medan man smälter vad du sagt? Eller stjäl den läsarens uppmärksamhet? Vinner ditt resonemang på att läsaren avbryter läsningen och tittar på filmsnutten eller lyssnar på ljudslingan när han kommer till det ställe där den klistrats in? Alla nya media lider av syndromet att ovana användare tycker det är häftigt att använda alla nya tekniska möjligheter som ges. Men vill man fånga läsare och få dem att återvända ska man bara använda dem vid de tillfällen då de tillför något till helheten. Betrakta din text som en bit oxfilé och bilder, filmer och ljudklipp som olika kryddor. Använd bara dem som förhöjer smaken på köttet!

Strategi och taktik

Ska du komma in och bli en del av ett pågående samtal räcker det inte att du skriver så att andra deltagare tycker att du har något att tillföra. Du måste dessutom se till att de upptäcker dig, och börjar läsa dina inlägg. Om de då tycker om dem, kommer de att börja länka till dig.

Ett sätt att få andra bloggares uppmärksamhet är att länka till dem. Då plingar det till hos dem, och har de tid och ork går de då till din blogg för att se vad du haft att säga om det de skrivit. Om det visar sig att du inte sagt något alls utan bara satt in en tom länk är det antagligen sista gången de kommer till din sida. Har du haft något riktigt intressant att säga kanske den bloggaren svarar dig på sin blogg. Eller skriver ett eget inlägg, som länkar till ditt.

Ett av problemen med bloggosfären är dock att saker går mycket snabbt. En fråga är på tapeten idag, och alla skriver om den. I morgon är det något helt annat som gäller. Vill man få andra bloggare att länka till det man själv skriver i ämnet gäller det därför att vara tidigt ute, att vara någon av de första bloggar som skriver något intelligent och meningsfullt om saken. Då har man chans att avancera i skönhetstävlingen mellan olika bloggar om att ha de inlägg som fått flest länkar i dagens debatt. Domare i den tävlingen är sajter som till exempel Knuff, Politometern eller Twingly. (Knuff fungerar som en sökmotor för bloggar, och har därtill algoritmer som mäter och listar vilka frågor som är intensivast ”bloggade” just denna dag, vilken blogg som har det mest inflytelserika inlägget i den debatten, vilka bloggar som är mest i ropet för tillfället och vilka som stabilast hållit sig högt på sådana listor över de senaste sex månaderna. Politometern har liknande funktioner men är specialiserad på det politiska samtalet i bloggosfären. Twingly samlar på länkar mellan tidningar, bloggar och andra mediesajter för att hålla reda på vad som är aktuellt och vilka som skriver om det.)

Hur vet man då vad andra bloggare kommer att skriva om? Så länge det gäller bloggar som ger sig in i samhällsdebatten finns en grupp viktiga källor som många bloggare öser ur: Tidningarna! Eller snarare sagt, deras webbsidor. Har du en blogg inriktad på politiska ideologier och Kristdemokraternas partiledare gett en intervju där han säger att liberalismen spelat ut sin roll i samhället, då är det troligt att många ideologiskt intresserade bloggare kommer att diskutera denna intervju. Handlar din blogg om miljöfrågor, spana efter de senaste utspelen från miljöministern eller senaste nytt från kontroverserna kring FNs klimatpanel.

Även här gäller det att vara snabb. Tidningarnas webbutgåvor är uppkopplade mot de automatiska pling-system, som känner av länkar från bloggar, och listar vid sina artiklar vilka bloggar som länkat dit. Så om någon av de stora inflytelserika bloggarna hittat en nypublicerad artikel hon vill kommentera, och du är den enda bloggare som hittills gett en vettig kommentar, då är chansen stor att den bloggaren citerar och länkar till dig. Om du däremot är den tjugosjunde bloggen som kommenterat artikeln är risken stor att det dels inte kommer så många efter dig, dels att de få som kommer väljer att länka till någon av alla andra som också kommenterat händelsen.

Allt fler diskussioner och nyheter springer emellertid upp direkt bland bloggar, utan att ha vandrat dit från klassiska massmedia. Så det skadar inte att löpande hålla ögonen öppna även på vad andra bloggar skriver. Men även här är tidsfrågan kritisk för den som vill avancera på topplistorna. Har en inflytelserik blogg skrivit en mycket intressant artikel och du är först med att ge intelligenta motargument eller begåvat eldunderstöd är chansen stor att andra bloggare citerar dig. Hör du till de sista som ansluter sig till diskussionen får du inte många citeringar.

Så här långt har råden gällt hur man ska armbåga sig in i diskussioner som redan existerar eller startats av andra. Men du kanske har högre ambitioner än så? Du kanske vill få igång diskussioner om helt nya ämnen? Du kanske vill lyfta in helt nya områden i samhällsdebatten? Om du inte redan är en etablerad bloggare har du en intressant utmaning framför dig! Du kan naturligtvis skriva dina välformulerade och intelligenta betraktelser och hoppas att de upptäcks av sig själva, utan att du försöker utnyttja systemet. Men är du lite smart ser du till att passa på när tidningarnas webbutgåvor skriver om något som har anknytning till det du vill skriva om. Då länkar du till denna artikel. Och om du verkligen är den förste i landet som börjat blogga i ditt ämne betyder det att du kommer att vara rätt ensam om att ha länkat till artikeln. Så de som läser artikeln på nätet och blivit intresserade kommer med viss sannolikhet att klicka på länken till ditt blogginlägg. Om du inte gjort ett riktigt krystat långskott kommer de kanske att tycka att ditt inlägg varit intressant. Och vips har du fått trafik till ditt inlägg och din blogg. Så att du börjar stiga på listorna.

Om ditt syfte snarare är att placera frågor på agendan för samhällsdebatten än att låta ditt ego växa kan du också leka med tanken att ansluta dig till någon redan existerande ”kollektiv” blogg, eller bli gästbloggare hos någon som redan befinner sig så högt upp på listorna att andra bloggare håller koll på vad som sker där. Då gäller det naturligtvis att hitta bloggar vars profil passar ihop med det du vill skriva om, och vars andra bloggare du känner aktning för och inte har något emot att associeras med.

Återstår efter dessa taktiska råd en konkret fråga: Hur ska man kunna hålla reda på allt som händer i nyhetsflödet och i bloggosfären? Här visar sig den elektroniska revolutionen från sin allra vackraste sida. Du kan gratis prenumerera på uppdateringar från utvalda bloggar eller om utvalda ämnen med hjälp av en teknik som heter RSS. Det finns en uppsjö RSS-läsare du kan använda, där du talar om vilka bloggar och nyckelord du vill bevaka. Du får regelbundna sammanställningar av nya inlägg på de bloggar som intresserar dig, och av inlägg märkta med de sökord du valt. Något som naturligtvis också betyder att om DU vill bli utvald av andra bloggare som prenumererar på samma tjänst måste du märka vart och ett av dina blogginlägg med sådana sökord. Dessa sökord spelar inte bara roll för just dessa listor, utan också för en rad andra av de automatiserade funktioner som får bloggosfären att fungera.

Efter denna genomgång är det lätt att känna: Hur ska man orka utföra allt det bevakningsarbete som behövs för att någon ska läsa det man skriver? Det undrar vi som skrivit denna text också. Vi kan i vart fall delvis lugna dig: Det orkar inte de andra heller, i vart fall inte hela tiden. De allra flesta bloggare håller på i skov, i ryck. Så om du inte orkar hela tiden, oroa dig inte för mycket, det gör inte många av dina konkurrenter heller.

Dessutom har vi som skriver detta en smygande känsla av att bloggosfären förlorar något väsentligt på detta tempo och på att i så hög utsträckning vara reaktiv: Komplicerade frågor måste man ofta fundera ett tag över innan man kommer fram till riktigt nyskapande intelligenta synpunkter. Men när man nått dit har debatten i frågan ofta redan klingat av. Eftersom bloggandet i sin grundläggande utformning och karaktär är ett så fantastiskt forum för ett reflekterande, lyhört samtal är vi övertygade om att bloggosfären med tiden kommer att hitta nya former som kompletterar dagens blixtsnabba reaktioner med ett mer eftertänksamt, långsamt samtal. Let´s create the slow-blog!

by Göran Widham

Bookmark the permalink.

Both comments and trackbacks are currently closed.